ACADEMY

Laserbehandling i dyreklinikken
Laserterapi til dyr - fra PowerMedic Laser hjemmeside
​

Dyr, som mennesker, har et naturlig reparasjonssystem som forårsaker skade å helbrede seg selv før eller senere. Problemet er at det ofte kan ta lang tid, og det kan være forbundet med store ulemper under tilhelingsprosessen.
Heldigvis er det hjelp å få med en terapeutisk veterinærlaser til en overkommelig pris. PowerLasers er kraftige, håndholdte lasere som er egnet for bruk i klinikken, i stallen eller på farten.
Med konsentrert laserenergi akselererer en PowerLaser kroppens naturlige tilhelingsprosess - i de ytre lagene i huden eller dypt inn i vevet.

Effekten av laserbehandling på hunder, katter og andre små dyr er raskere helbredelse, smertelindring, økt blodsirkulasjon og redusert hevelse.
Med en PowerLaser behandler du f.eks. et sår på en hund eller katt på mindre enn 5 minutter, og dermed raskere helbredelsen betydelig og redusert risikoen for komplikasjoner.
Bruk også laseren postoperativt for å sikre at kirurgiske sår leges raskere, og reduserer dermed risikoen for komplikasjoner.
Laser har også en effekt på betennelsestilstander, noe som betyr at du kan velge laserbehandling som et supplement i mange forskjellige behandlingsforløp.

Behandling på få minutter
Med en PowerLaser behandler du effektivt skader på små dyr i løpet av få minutter. Skader som:

• Seneskader
• Leddskader
• Muskelskader
• Sår og betennelsestilstander
• Hudproblemer
• Øreproblemer
• Leddgikt
• Gingivitt og periodontitt

Laserenergien fra PowerLaser påvirker cellene og frigjør et stort antall stoffer i kroppen, som blant annet får vevet til å gro raskere etter sår og skader. PowerLaser kan også brukes postoperativt, slik at helingsprosessen akselereres og risikoen for komplikasjoner reduseres.

Smertefri behandlingsplan
Behandlingen er helt smertefri og utføres på dyret uten bedøvelse. Så å si alle hunder, katter og hester blir raskt vant til behandlingen, det er ofte klart at dyrene slapper av under laserbehandlingen.
Se f.eks. videoen her hvor en katt blir behandlet for tarmbetennelse.

​

Effekten av laserterapi akkumuleres, og pasienten krever derfor vanligvis flere behandlinger, selv om forbedringer i tilstanden kan oppdages umiddelbart etter første besøk. En optimal behandlingsplan strekker seg vanligvis over 6-8 ganger fordelt på 2-3 ganger i uken.
Hvis en sal f.eks. har ligget feil på en hest, så kan den påfølgende smerten ligge dypt i hestens muskler og kan behandles med laser i stedet for, eller i tillegg til, tradisjonell massasje.

I videoen her kan du se hvor enkelt det er å behandle en hund med en PowerLaser.

​

Alle lasere i PowerMedics PowerLaser-serien er egnet for behandling av dyr. Hvis du reiser med laseren, anbefales det å oppbevare den i en spesialdesignet koffert med støpt skum, slik at laseren er beskyttet.

Beth_dog_paw-600.jpg
hund_laserbehandling_300.jpg
laser_til_hest_annedorthe_300.jpg
Laserbehandling av hester.

Behandlingsmetoden brukes i økende grad over hele verden av veterinærer som ønsker å forkorte skade- eller sykdomsperioden for hester.

Ulike hesteforhandlere som Hestefysioterapeuter og hestemassører så vel som private hesteeiere bruker ofte lasere for avslapning og smertelindring, samt annen behandling i henhold til veterinæren.

I likhet med mennesker er det forskjellige indikasjoner på laserbehandling. Nedenfor kan du se utvalgte behandlinger.

Seneskader hos hester

Seneskader, som skader på gaffelbånd og andre skader på strekk- og bøyesener, forekommer relativt ofte hos hester.

Denne typen skader forekommer oftest når hesten er skadet, overbelastet eller av annen sykdom. Veterinæren diagnostiserer vanligvis seneskader ved hjelp av en ultralydskanning.

Betennelse og betennelse i senene er typiske indikasjoner for laserterapi.

Hestens dype bøyende sener behandles med laser

Laserbehandling øker blodstrømmen til senene og regulerer betennelsesprosessen, slik at hestens egen naturlige helingsprosess blir akselerert.

Hevelse reduseres og hesten vil typisk også oppleve mindre smerte etter laserbehandlingen. Dvs. symptomene forbundet med betennelse reduseres.

Bildet her viser et eksempel på laserbehandling av en islendings dype bøyesene.

hest_dybe_boejesene_300.jpg
Hest med rygglidelser

All smerte i ryggregionen ved f.eks. muskelspenninger og smerter f.eks. fra feil justert sete- eller beinforandring, forårsaker primært stivhet i ryggen og og andre symptomer i ryggen.

Vær oppmerksom på at lignende symptomer som Muskelstivhet og smerter blir også sett på som sekundære symptomer på halthet på ett eller flere ben. Her vil forsøk på å behandle ryggproblemet være uten effekt før det primære problemet er løst, og det er derfor en grundig undersøkelse må anbefales.

Hesten behandles med laser på korsryggen

Korsryggproblemer som fører til nedsatt ytelse av hesten er veldig vanlige. Og disse problemene kan være i bein og / eller i hestens muskler.

Hester med ryggsmerter har ofte nytte av laserterapi fordi laseren lindrer smerte og stimulerer den naturlige helbredelsen etter f.eks. muskelskader.

Ved muskelspenninger løsner laseren, blodtilførselen stimuleres og musklene har lettere for å bli kvitt avfallsprodukter.

Bildet viser en hest behandlet på korsryggen med en PowerLaser Basic1500.

hest_laend_300.jpg
Sårbehandling på hest

Laser er spesielt godt egnet for behandling av sår. Laser øker blodstrømmen og fremmer sårhelingsprosessen. En raskere heling av sår bidrar til å redusere risikoen for komplikasjoner og reduserer også mengden arrvev.

Generelt kan det også sies at jo raskere et sår på hesten lukkes, jo mindre er risikoen for infeksjoner, noe som ytterligere kompliserer skaden.

Sårbehandling var også en av de tidligste indikasjonene på laserterapi, som tilfeldig ble oppdaget i forbindelse med dyreforsøk.
Hester får før eller siden skader og sår i hagen eller i treningssituasjoner.

Ved å bruke laserterapi er det klart at helbredelsen akselereres betydelig og at sykdomsforløpet forkortes.

For profesjonelle ryttere, trenere og oppdrettere kan det ofte være avgjørende at hesten er tilbake i trening så fort som mulig slik at hesten ikke går glipp av konkurranser eller konkurranser.

"Sur Stråle" - hovproblem

Sur stråle
Sur stråle er et forfall av strålehornet i strålen. Det oppstår når hesten står veldig fuktig i stallen eller brettet. Det kan holdes borte ved kontinuerlig å sørge for at hovene er rene og tørre.

Selvfølgelig kan hesten fremdeles være uheldig og få en sur stråle, men da kan du ofte holde den i sjakk ved å behandle med laser.

Selvfølgelig må du fremdeles holde hoven ren og tørr.

Vi har sett eksempler på at Sur Stråle forsvinner i løpet av få dager.

Bildet her viser behandlingen av en islending med en syrestråle, laseren er en PowerLaser 1500.

hest_straale_300.jpg
Valg av laser for behandling av hester

Hvilken laser å velge for behandling av hester? Mange tror at du trenger en enhet i klassen 100.000 kr for å hjelpe hesten din med laserterapi, men det er ikke nødvendig i det hele tatt.

​

Du må ha en laser som er kraftig nok til å behandle hestens muskler, og en som kan dempes samtidig for å også behandle sår og ekstra sener med betennelse.

Med en laser i klasse 3B er du sikker på å få en laser som er biostimulerende og beregnet på terapeutisk behandling, og som du ikke risikerer å skade hesten med.

Vi anbefaler en PowerLaser Basic1500 eller PowerLaser Pro1500 for hestebehandling.

Kontakt oss for hjelp og veiledning.

PowerMedic Lasers:

Viten om laserterapi